søndag 5. februar 2017

Kyllingfilét gratinert med mozzarella

Når storfamilien kommer på middag og det er jeg, og ikke Martin (min matlagningshelt), som skal lage middagen, så er jeg så utrolig glad for at Trines Matblogg alltid har redningen:)


Denne retten er superenkel å lage til både 10 og 4, og har blitt en av mine klassikere. Jeg har justert oppskriften fra Trine littegrann, for at den skal bli helt perfekt etter min smak:)

Pr person beregner jeg:

170g kylling
Salt&Pepper
6 cherrytomater (gode og søte)
1/2 mozzarella
Fersk Basilikum

Dressing:
1,5 ss Balsamicosirup
1 ss Soyasaus
2,5 ss Olivenolje
1/8 Kinesisk hvitløk

70 g pastaskruer

Pesto:
Basilikum (finhakket)
Pinjekjerner (finhakket)
Olivenolje
Parmesan (revet)
Salt og pepper

Fremgangsmåte:

  • Sett stekeovnen på 225 grader
  • Del kyllingfiléetene i mindre biter. Dekk med plastfolie mens de ligger på skjærebrettet, og bank alle biter flate med ei stekepanne til de blir ca 1 cm i høyde (gjør kyllingen supermør)
  • Krydre kyllingen med salt og pepper, og stek alle bitene til de får fine farge på begge sider, og legg i ei form
  • Bland dressingen
  • Skjær cherrytomatene i to, mozzarellaen i terninger og hakk basilikum
  • Ta tomater, cherrytomater og dressing over kyllingen, og strø over basilikum til slutt
  • Stekes i ovnen til mozarellaen er gyllen
  • Kok opp pastavann, og kok pasta etter anvisning
  • Bland ingrediensene til pestoen, røres inn i pastaen når ferdig kokt.

Dette er en favoritt hos alle her i huset i hvertfall - både liten og stor!

For å gjøre det enkelt er selvfølgelig min egen oppskrift lagret i oppskriftspermen min;)

Håper du prøver deg på oppskriften, og at du liker den:)

God søndagskveld/
Hilde



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar