søndag 25. oktober 2015

Burgermiddag og hjemmelagede hamburgerbrød

Hos oss er søndag dagen for middag med storfamilien<3

Denne søndagen er det vår tur, og da går vi for favoritten;

*Burgerparty*

Det er Martin som stort sett lager middag hjemme hos oss, 
men er det noe som skal bakes er det jeg som er eksperten;)
Det tar litt tid å lage hamburgerbrødene selv, men det er bare SÅ verdt det!

Min favorittoppskrift på burgerbrød har jeg funnet på Trines Matblogg.
(Der finner jeg inspirasjon til det meste når det gjelder matlaging)

Alle oppskrifter jeg bruker flere ganger har jeg skrevet ut, og satt inn i oppskriftspermen min.


Vil du ha tipsene til verdens beste hamburgerbrød er det bare å lese videre;)

Jeg lager burgerbrød til mange, og har justert originalen fra Trine litt.

Dette gir ca 32 hamburgerbrød:

   5 dl melk
   2 dl vann
   1 ss sukker
   2 ts salt
   50 gram fersk gjær
   400 gram hvetemel
   100 gram sammalt hvetemelt
   50 gram smør, i terninger
   vann + sesamfrø

Fremgangsmåten er ellers akkurat som på Trines matblogg.

Som bakemel er min favoritt det økologiske melet fra Änglamark 
(Änglamark er coop sin egen serie med økologiske produkter).

Dette melet gir litt ekstra fluffig gjærbakst synes jeg

Når jeg baker er jeg alltid ekstra glad for at jeg investerte i en Kenwood Major Premium
Super til å elte gjærdeiger, og anbefales absolutt!

Hamburgerbrødene toppes med sesamfrø fra Änglamark


Nyprøvd triks i dag var å bruke noe rundt til å skjære ut brødene med.
Vanligvis blir de litt "hjemmelaga" i formen, med litt bulker her og der, 
men å kjevle ut deigen til ca høyde 1 cm, og stikke ut hamburgerbrød med samme form som Martin bruker til burgerne var rett og slett genialt - Perfekte Burgerbrød!



Jeg lager alltid litt ekstra brød - de egner seg supert til frysing! I en travel hverdag er det alltid greit å ha noe godt og hjemmelagd å tine opp av og til:)

Håper du prøver ut oppskriften - du kommer ihvertfall ikke til å angre!



God søndagskveld/
Hilde<3


PS! Om du ble nysgjerrig på oppskriftspermen finner du mer info her:










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar